Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sportujeme v těhotenství - 3.díl (II. trimestr)

26. 1. 2009

Sportujeme v těhotenství - 3. díl (II.trimestr)

240.jpgVe třetím dílu našeho miniseriálku o cvičení v těhotenství probereme specifika II. trimestru. Ten bývá považován za nejpohodovější část těhotenství, ale při sportování už vás začíná omezovat rostoucí bříško.

I pro cvičení ve druhém trimestru platí, že je potřeba jej konzultovat s vaším gynekologem. On je kompetentní rozhodnout, zda vám ze sportu neplyne nějaké zvýšené riziko.

Důležité je se na začátku pomalu a s narůstající intenzitou rozcvičit, kdykoli při pocitu nepohodlí, zadýchávání ap. cvičení přerušit nebo ukončit.

Aerobní aktivity

I pro druhý trimestr platí doporučení ohledně tepové frekvence - neměla by přesáhnout 140 tepů/min. a tělesné teploty - ta by se neměla vyšplhat přes 38,3° C. Také platí necvičit se zadržováním dechu.

Pokud se týká aerobních aktivit, můžete pokračovat v těch, kterým jste se věnovali v 1. trimestru. Vhodná je chůze, plavání, jízda na kole, aerobik se sníženou intenzitou a kratší aerobní fází...

Silový trénink

Stejně jako v prvním trimestru přejí hormonální hladiny nárůstu svalů i ve druhém trimestru. V tomto období bychom se už měli víc zaměřovat na cviky pro lepší držení těla, posilování zad, protahovací a uvolňovací cviky. V tomto trimestru už je potřeba myslet na zvýšenou pohyblivost vazů a kloubů (díky změněným hormonálním hladinám) a proto cviky necvičíme do krajních poloh, aby nedošlo k jejich natažení .Vaše sportování by mělo být v pohodovém tempu a především pro radost.

Toto období je ideální pro seznámení se s jógou pro těhotné, začít nacvičovat relaxační a úlevové polohy. Jóga vás může provázet posledním trimestrem až k porodu, kde ji také můžete uplatnit.

Ke konci trimestru už je potřeba se vyhýbat cvikům vleže na zádech, protože dochází k útisku dolní duté žíly a špatnému cévnímu zásobení dělohy. I cviky vleže na břiše přestávají být aktuální. Někteří autoři doporučují, aby žena po cvičení odpočívala v poloze na levém boku. Pomůže to normalizovat cévní zásobení plodu, které mohlo být eventuelně při sportování zhoršeno.