Jdi na obsah Jdi na menu
 


Posilování aneb fitness

26. 1. 2009

Posilování aneb fitness

76.jpgObava z mužných svalů

Snad nejčastější obava, kterou od žen slýchám v souvislosti s posilováním je, že budou vypadat jako svalovci. Musím vás ubezpečit, že stát se svalovcem není jednoduché ani pro muže, kteří mají mnohem větší produkci steroidních hormónů, než ženy. Ženy, které občas můžete vidět v kulturistických časopisech se věnují posilování dlouhá léta, několika fázově, zvedají velké váhy činek, a posilování mají podřízenu jednak stravu, tak i příjem suplementů. S představou sebe jako svalnatky se zkrátka rozlučte. Budete-li posilovat pravidelně několikrát v týdnu, upravíte-li svoji životosprávu a zařadíte-li několikrát do týdne aerobní trénink, vaše postava nejprve zpevní, pak vám začne ubývat podkožní tuk a zároveň s tím vám možná i trochu narostou svaly. To zní, myslím, docela dobře.

Postava podle svého přání

Výhodou posilování je, že si můžete tvarovat postavu podle svého přání, samozřejmě v rámci dědičných dispozic. Pro každou svalovou partii lze nakombinovat takový počet určitých cviků, že lze danou partii jen tvarovat, vykreslit a nebo zvětšit její objem. Samozřejmě je to záležitostí dlouhodobější, která se neodehraje během několika týdnů, ale počítá se na měsíce, ev. na roky (to platí hlavně pro ty, kteří touží po velkých svalových objemech). Vliv má nejen posilování, ale i aerobní trénink a samozřejmě výživa, do které patří i používání výživových doplňků.

Posilování ze zdravotního hlediska

Vliv aerobní činnosti na naše zdraví je obecně znám, je to vytrvalostní trénink nejen pro svaly, ale i pro naše srdce a celý kardivaskulární systém. Jaký je ale účinek posilování? Ten nejvýznamnější pro ženy je prevence osteoporózy, která ženám hrozí především ve vyšším věku. Pravidelné zatěžování kostního aparátu při posilování je důležité. Dalším efektem je zpevnění svalového korzetu trupu, čímž pomáhá od bolestí zad, způsobených svalovou slabostí břicha a zad, např. sedavým způsobem života.

Posilovací trénink

Posilovat můžete jak doma, tak v posilovně (fitku). Záleží na vás, kterou možnost zvolíte nebo zda budete obě prostředí kombinovat. Pokud se vydáte do posilovny dostane se vám odborné rady a podpory a motivovat vás mohou i ostatní cvičící. Domácí prostředí má tu výhodu, že nemusíte vytáhnout paty z domu a také se nemusíte obávat toho, že vás bude někdo okukovat. Poradit se ale v tom případě musíte sama se sebou, příp. literaturou.

Úskalí posilování

Je neoddiskutovatelnou pravdou, že většina žen sportuje proto, aby zhubla. Pokud budete jen posilovat a nevěnovat se žádné vytrvalostní (aerobní) sportovní aktivitě, může se vám přihodit, že přiberete váhu. Ne, že byste ztloustla, ale posilováním se zpevňuje a přibývá svalová hmota, ale úbytek tuku je pozvolný. Pokud byste měřila své tělesné míry (pas, boky) zjistíte, že vaše míry se zmenšují a také procento tělesného tuku klesá. K tomuto jevu dochází hlavně zpočátku posilování, ale může být pěkně demotivující. Nespoléhejte se proto jen na vážení a přidejte nějakou aerobní činnost!

A další výhody posilování

Pokud se vám podaří zvětšit alespoň trochu objem svých svalů, zvýšíte si tzv. bazální (klidový) metabolismus. Tedy při stejné objemu jídla budete víc energie spotřebovávat a tím také hubnout. Další výhodou posilování, ale i jiného pravidelného sportu je fakt, že stále dokola "roztáčíte" svůj metabolismus a tím bráníte stagnaci tělesné váhy, která se dostaví v průběhu všech diet, když si na ně tělo zvykne.