Jdi na obsah Jdi na menu
 


K jako Karnitin

20. 1. 2009

Doporučuje se hlavně na podporu tvorby čisté svalové hmoty. Podobně jako v případech jiných tuky spalujících pomocníků, se i o něm vedou diskuse, jestli opravdu pomáhá nebo ne. Přečtěte si o tom, jaké jsou jeho schopnosti a sami se rozhodněte.

 

JAK PRACUJE

 

L-karnitin je sloučenina aminokyselin lysinu a methioninu. Vykonává jednu velice užitečnou věc – proměňuje jídlo na energii. „Asi 25 % karnitinu si tělo vytvoří samo, zbytek přijímá stravou (v případě, že strava obsahuje dostatek plnohodnotných bílkovin). Karnitin zajišťuje přenos mastných kyselin do mitochondrií – buněčných struktur, které zabezpečují proměnu energie. Svým účinkem podporuje využití energie z tuků, tedy podporuje oxidaci mastných kyselin,“ vysvětluje výživová poradkyně ing. Iveta Krinická z Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment®.

TUKŮ SE BÁT NEMUSÍME?

 

I když mezi vlastnosti tohoto potravinového doplňku patří využívat a proměňovat energii z tuků, neznamená to, že jejich příjem můžeme zvýšit úměrně k dávce L-karnitinu. Ing. Krinická upozorňuje: „Příjem tuků ve stravě by neměl v žádném případě převyšovat 30 % z celkového denního příjmu energie. Při redukci hmotnosti a u lidí, kteří pravidelně sportují, se doporučuje snížit příjem tuků na 20–25 %. Užívání L-karnitinu není důvodem pro zvýšení příjmu tuků ve stravě.“ Kromě toho dodává: „Pestrá strava s obsahem plnohodnotných bílkovin zabezpečí dostatečné množství karnitinu pro potřeby organismu.“

FUNGUJE JEN PŘI CVIČENÍ

 

Abyste se vyhnuli zbytečnému zklamání při hubnutí, je dobré vědět, že L-karnitin bude spolupracovat, jen když budete pravidelně cvičit, a kromě toho jeho působení se liší individuálně. „Názory na jeho používání jsou sporné. Výzkumy nepotvrdily, že by samotné užívání L-karnitinu, a to ani ve vysokých dávkách, mělo vliv na zlepšení fyzické zdatnosti a redukci hmotnosti. Zlepšení fyzické výkonnosti bylo dokázáno jenom u aktivních sportovců,“ říká ing. Krinická.

PRO KOHO JE VHODNÝ

 

Je nutné zdůraznit, že jeho účinky jsou značně individuální. Někdo po něm cítí zlepšení fyzické aktivity, oddálení únavy, rychlejší hubnutí, u některých lidí dokonce potlačuje i pocit hladu. Všeobecně se však doporučuje jako doplněk výživy pro lidi, kteří mají nízký příjem aminokyselin a bílkovin, zejména veganům, vegetariánům, dětem a kojícím ženám, a to na podporu růstu, vývinu a tvorby čisté svalové hmoty. Pokud ho chcete vyzkoušet, je vždy lepší poradit se s lékařem nebo výživovým poradcem.

 
 

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA